Warm en autoloos

De eerste twee weken op La Palma hadden we de beschikking over een huurauto. Vanwege de hoge prijzen op dit moment van de huurauto’s is het geen optie om opnieuw een auto te huren. De huurauto hebben we tot nu toe amper gebruikt. Vanaf ons huisje kunnen we lopend naar ons grondstuk en als we naar het strand, een wandeling of een stadje willen, is vlakbij een bushalte. En we lopen vast binnenkort wel tegen een leuke tweede hands auto aan die we kunnen kopen.

Afgelopen dinsdag zijn we naar de Luchthaven gegaan om onze huurauto in te leveren. We vertrokken vroeg. Het was bijzonder warm afgelopen week en die ochtend om 9 uur stond de thermometer al op 37 graden. Vanaf ons huisje is het ongeveer een uur rijden naar de luchthaven. Het eerste stuk gaat bergafwaarts door het Dal van Aridane. Hier liep de temperatuur op naar 42 graden. Het waaide flink, en ook de wind was heet. We waren blij met de airco van het huurautootje. Eenmaal door de bergpas, ontdekten we dat het weer aan de andere kant van het eiland een stuk aangenamer was. Op een raadselachtige manier stond hier bijna geen wind en was de temperatuur net boven de 30 graden. Vanaf de luchthaven namen we de bus eerst naar de hoofdstad van La Palma, Santa Cruz de La Palma. Omdat het weer zoveel beter was dan aan de warme westkust, besloten we om de toerist uit te hangen en de historische binnenstad te bekijken. Helaas moesten we van de polizia wel een mondkapje dragen vanwege de drukte in de straten. Op La Palma worden op straat nog veel mondkapjes gedragen. Dat waren we al een tijdje niet meer gewend. Zelfs bij ons in het rustige La Punta lopen sommige mensen nog continu met een mondkapje op als ze naar buiten gaan, zelf als ze helemaal alleen zijn. En wij waren zo blij dat we van die dingen af waren.

Nadat we wat rond gewandeld hadden was het tijd voor lekkere lunch met een koel biertje, we hadden zeker geen haast om terug te gaan naar de hitte van “onze” kant van het eiland.

In de bus terug naar Los Llanos zaten we heerlijk relaxed om ons heen te kijken tot we uit de tunnel kwamen. In de bus zagen we al mensen ongerust naar buiten kijken. Er leek ergens brand te zijn. Zeker in deze droge tijd van het jaar komen bosbranden op La Palma vaak voor. Op het moment dat we dichter bij de brand kwamen zagen we dat door de stevige wind de brand zich enorm snel uitbreidde. En het was geen bosbrand, maar de brand trok dwars door het dorp El Paso, in de richting van het grotere Los Llanos. Overal was rook. Het was heftig om te zien hoe iemand uit de bus stapte en de sprint inzette richting de brand. We zagen mensen met waterslangen die hun huizen nat probeerden te houden. Bij een volgend stuk stonden mensen in een rij om met emmers water uit een watertank het vuur onder controle te houden. Boven ons meerdere helikopters met bluswater en een blusvliegtuigje. Er was alleen geen houden aan.

De bus waarin we zaten kon niet verder en is via allemaal omwegen richting het busstation gereden. Onderweg konden we zien tot hoe ver de brand al gevorderd was en kwamen we een file aan auto’s tegen die probeerden Los Llanos uit te komen. We dachten aan de mensen die we hebben leren kennen en die in de buurt van het gebied wonen waar de brand was, We konden alleen maar hopen dat het goed was met ze.

Op weg naar boven het dal uit zagen we nogmaals hoe groot het gebied was dat in brand stond. Een spoor van vernieling dwars door bebouwd gebied, aangewakkerd door de stormachtige warme droge wind. We hopen niet dat we zelf ooit in zo’n situatie terecht zullen komen. Op het plaatselijke nieuws lazen we dat er zeker 50 huizen waren verbrand en dat veel tuinen en gewassen waren vernietigd. Wonderwel raakte niemand gewond.

Ook gisteren was nog een bijzonder warme dag met temperaturen boven de 40 graden. De warme wind van afgelopen dagen nam gelukkig langzaam af. Ook zagen we dat de blushelikopters, die nog steeds aan het nablussen waren, steeds minder vaak langs komen. Vandaag daalde de temperatuur gelukkig weer tot een normale Palmese zomertemperatuur van net onder de 30 graden. Gewoon weer buiten zitten en ademhalen.

4 gedachten over “Warm en autoloos”

1. Jeetje wat heftig die branden. Ik hoop dat jullie plekje gevrijwaard blijft ervan.
    Heel leuk dat jullie ons laten meegenieten van alle het moois wat Palma biedt.

Lieve groet,
    Margaret

2. Dat is niet fijn op je eiland. Je ziet het tegenwoordig veel en het ontstaat meestal spontaan.
    Blijf zo voorzichtig mogelijk. Jullie hebben wel veel water in de buurt.
    Alle goeds.

1. Jeroen en Anita

we hebben inderdaad een flinke watertank op het grondstuk staan. We gaan deze zo snel mogelijk opknappen, zodat we in ieder geval water hebben voor de overgebleven fruitboompjes, want die hebben het moeilijk bij zulk warm weer. En vanuit de watertank kunnen we natuurlijk ook mooi ons grondstuk nat houden mocht er ooit brand uitbreken bij ons in de buurt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *